VYSTÚPENIE V ROZPRAVE V NR SR – Ing. Magda Sulanová

0 Comments

VYSTÚPENIE V ROZPRAVE

03. 05. 2021

Magdaléna Sulanová

Pán predsedajúci, vážený pán minister, vážené kolegyne a kolegovia, z hľadiska hodnotenia Programového vyhlásenia vlády ja sa chcem venovať oblasti, ktorá je okrajovo spomenutá v Programovom vyhlásení vlády a ktorá je dosť podceňovaná vládnymi garnitúrami už posledných desať rokov. Je akousi popoluškou, ale s katastrofálnymi dôsledkami pri jej zanedbávaní predovšetkým v sociálnej oblasti. Jedná sa o ochranu spotrebiteľa.

Ochranu spotrebiteľov môžeme považovať za súčasť spotrebiteľskej politiky, ktorú možno vymedziť ako spoločensky, ekonomicky a legislatívne opatrenia, ktorá sa robia v záujme spotrebiteľa. Na jednej strane je kupujúci konzument. Na druhej strane je výrobca, prípadne dodávateľ. Princípmi spotrebiteľskej politiky sú prístup, výber, informácia, odškodnenie, bezpečnosť, rovnosť a zastúpenie. Za spotrebiteľské práva považujeme právo na uspokojenie základných potrieb, na bezpečnosť produktov, na informácie, na výber, na náhradu, spotrebiteľskú výchovu a zdravotné životné prostredie.

Vzhľadom na prierezový charakter spotrebiteľskej politiky, pretože sa týka mnohých odvetví hospodárstva Slovenskej republiky je nevyhnutné, aby vláda zahrnula do stratégie kľúčových odvetví aj problematiku spotrebiteľskej politiky a ochrana práv spotrebiteľov a venovala jej viac pozornosti než len pár formálnych viet v Programovom vyhlásení vlády, ktoré mimochodom som dosť zložito hľadala. Vzhľadom na súčasnú úroveň by mal gestor spotrebiteľskej politiky v Slovenskej republike ministerstvo hospodárstva bezpodmienečne zrealizovať analýzu súčasnej spotrebiteľskej politiky za účasti ministerstva spravodlivosti, ministerstva financií a ďalších ministerstiev a predovšetkým asi 40 spotrebiteľských združení, ktorá pomáhajú presadzovať ochranu práv spotrebiteľov v zmysle zákona č. 250/2007 Z. z. v platnom znení.

Aktivity spotrebiteľských združení sú vyjadrením potrieb a záujmov spotrebiteľov, s ktorými žijú v regiónoch, monitorujú ich a dôverne poznajú ich spotrebiteľské problémy. Účasť týchto združení na spotrebiteľskej politiky je však, bohužiaľ, v súčasnosti na veľmi nízkej úrovni, čoho dôsledkom je aj nedostatočná úroveň ochrany spotrebiteľov. Zástupcovia spotrebiteľov nie sú súčasťou konzultačných a poradných procesov. Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, ktoré plní funkciu gestora a koordinátora spotrebiteľskej politiky by malo vytvoriť strešný orgán, ktorý by aktuálne problémy spotrebiteľov monitoroval a predkladal na riešenie skôr než nadobudnú rozmery poškodzujúce tisíce či desať tisíce spotrebiteľov.

Chýba spolupráca s orgánmi dozoru nad trhu, orgánmi alternatívnych riešení spotrebiteľských sporov, najmä so Slovenskou obchodnou inšpekciou, Štátnou veterinárnou a potravinovou správou, Úrad pre reguláciu sieťových odvetví a Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Chýba spolupráca s orgánmi dozoru na trhu, orgánmi alternatívnych riešení spotrebiteľských sporov, najmä so Slovenskou obchodnou inšpekciou, Štátnou veterinárnou a potravinovou správou, Úradom pre reguláciu sieťových odvetví a Úradom pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Vláda v súčasnosti v príprave predpisov na ochranu oprávnených záujmov a spotrebiteľov prizýva zástupcov podnikateľského prostredia, ale nie sú prizývaní zástupcovia spotrebiteľských združení. Títo nie sú zapojení do konzultačného procesu a do pripomienkového konania. Mať prístup k právnym predpisom až po zverejnení na portáli právnych predpisov je nedostatočné na to, aby zástupcovia združení mohli kvalifikovane vyjadriť svoje stanoviská, ktoré odzrkadľujú reálnu situáciu.

Ďalšou dôležitou oblasťou je financovanie aktivít na ochranu spotrebiteľov. Je to základnou, ale nepostačujúcou podmienkou fungovania. Finančná podpora občianskych aktivít na ochranu spotrebiteľa na Slovensku dlhodobo vykazuje z krajín Európskej únie najnižšiu podporu. V posledných rokoch finančné prostriedky značne zredukované pre občianske združenia formou predkladania projektov spotrebiteľským združeniam na vyhlásené témy ministerstvom hospodárstva boli skoro výhradne určené na riešenie spotrebiteľských sporov mediáciou. Z výstupov týchto mediácií sú zverejnené štatistické údaje o ich počte, zrealizovaných mediácií, ktoré však nemajú žiadnu informačnú a vzdelávaciu hodnotu pre ostatných spotrebiteľov, ktoré majú podobné spotrebiteľské problémy, ale hlavne nevyriešia spory, teda problém spotrebiteľov.

Ďalšou oblasťou je vzdelávanie spotrebiteľov. V stratégii spotrebiteľskej politiky na roky 2014 až 2020 sa uvádzalo, že pre vzdelávanie spotrebiteľov bude vytvorený spotrebiteľský portál, ktorý však ministerstvo hospodárstva finančne nepodporilo a doteraz nezrealizovalo. Uvidíme, ako to bude v nasledujúcich rokoch. Pretože vzdelaný spotrebiteľ je uvedomelý spotrebiteľ, preto dôležitou súčasťou spotrebiteľskej politiky je školenie a vzdelávanie spotrebiteľov na všetkých úrovniach, počnúc základnými školami. Spotrebiteľskému vzdelávaniu na základných a stredných školách chýba primeraná metodická podpora. Chýbajú vzdelávacie programy, metodické materiály pre učiteľov, neexistuje systematická príprava na fakultách pripravujúcich učiteľov, ani v rámci kontinuálneho vzdelávania učiteľov. Veľmi dôležitou oblasťou je ochrana na energetickom trhu. Slovenská republika nemá prijaté opatrenia na ochranu zraniteľných spotrebiteľov a plán na riešenie energetickej chudoby.

V praxi chýbajú efektívne pravidlá na riešenie sporov na energetickom trhu. Podomoví predajcovia, alternatívy (pozn. prepis.: nezrozumiteľne vyslovené) dodávateľov používajú voči spotrebiteľom nekalé obchodné praktiky a uzatvárajú neférové zmluvy, ktoré ekonomicky poškodzujú spotrebiteľov. Veľmi dôležitou oblasťou je ochrana práv vlastníkov bytov. Neustála novelizácia zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov č. 182/1993 Z. z. a zákon o tepelnej energetike vniesli do znenia zákonov množstvo anomálií, ktoré ekonomicky poškodzujú práva vlastníkov bytov.

Pre spotrebiteľov je dôležité zvyšovať bezpečnosť výrobkov prostredníctvom účinného dohľadu nad trhom, zlepšovať informovanosť spotrebiteľov a povedomia o ich právach, … (pozn. prepis.: nezrozumiteľne vyslovené) práva spotrebiteľov cez alternatívne riešenie sporov a posilniť cezhraničné presadzovanie práv. Osobitnú pozornosť, osobitná pozornosť by sa mala venovať spotrebiteľským súdnym sporom, vrátane exekúcií, pri ktorých ochrana spotrebiteľa sa realizuje v postavení slabšieho subjektu. Na Ministerstve spravodlivosti Slovenskej republiky bude potrebné znova obnoviť činnosť komisie na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, analyzovať najmä sťažnosti spotrebiteľov sektoru finančných služieb, poskytovania služieb dodávok plynu, elektriny aj poisťovníctva.

Aktuálna je oblasť nebankových spoločností, a to tých, ktorí na nekalé obchodné praktiky používajú zmenky, rozhodcovské doložky, splnomocňujúce doložky a tým sa dlhodobo dopúšťajú porušovania práv spotrebiteľov. Neprijateľné zmluvné podmienky používajú niektoré spoločnosti, ktoré sa zaoberajú financovaním splátkového predaja, poskytovaním úverov formou úverových… (pozn. prepis.: nezrozumiteľne vyslovené) a lízingom, ale aj bankové domy. Chcela by som ešte poukázať na záver na previazanosť ochrany spotrebiteľa s počtom exekúcií, pretože dôsledkom nedostatočnej ochrany spotrebiteľa v intenciách, ktoré som uvádzala, je stále sa aj zväčšujúca armáda bezdomovcov. Preto si myslím, že ochrana spotrebiteľov má širokospektrálny dosah a preto jej zintenzívnenie a zefektívnenie môže mať veľký benefit pre celú spoločnosť Slovenskej republiky.